27.02.22 20:02 av Alf-Martin Tangstad

Hei alle samen. Eg heiter Katarina Sortodden. Eg er kontaktperson i Innland innunder Forbundet for transpersonar i Norge Eg var med i paneldebatten på Breiseth Hotell her i Lillehammer. Det var fleire ting vi snakket om som eg vil si litt om. Noen ganger hører vi Pride og fest i samme setning. Eg er ikkje enig i at Pride, er fest. Jeg mener ikkje det, at vi ikkje skal glede oss over det vi har fått til. Det er 50 år siden homoparagrafen ble fjernet. Vi kan endre navn og juridisk kjønn, uavhengig om vi har diagnose eller ikkje, men Pride startet som en protest, og har vært en arena for kampsaker og det er kampsaker som fortsatt gjelder. Jo tydeligere vi klarer å være på at Pride er kamp for aksept og toleranse for alles seksualitet, flere kjønn en to og rett behandling for å nevne noe, jo tydelige vil det bli at cis folk bør være lykkelig, for at de ikkje trenger egne lignende arrangement.

Etterlysning

11.01.22 18:41 av Alf-Martin Tangstad

Kan de som har betalt medlemskap, uten å oppgi kontaktinfo sende en mail til kasserer@ftpn.no og oppgi dette. Dette er for at de skal bli registrert som medlemmmer?? Denne infoen vil kun bli brukt til å registrere dere som medlem i forbundet, det vil ikke under noen omstendigheter bli gitt til andre.

Fra Hulda til Hijab

08.01.22 19:06 av Alf-Martin Tangstad

I juni 2022 åpner Stavanger museum utstillingen «Fra Hulda til hijab». Utstillingen tar for seg ulike problemstillinger knyttet til bunadbruk som f.eks. økonomi, kjønn og etnisitet. Folk flest har et forhold til bunad enten fordi de selv har en drakt, de ønsker seg en drakt eller de har valgt å ikke delta i bunadskulturen. Gjennom bunadbruk uttrykker vi identiteter som knyttes til bygden slekten kommer fra eller vi identifiserer oss som en del av nasjonen Norge og felleskapet nasjonaldrakten symboliserer. Det ser kanskje naturlig ut at de mange bunadskledde på 17. mai kler seg i bunaden som er tiltenkt dem i forhold til hvilket kjønn de er, men antall kvinner som kler seg i stakk på nasjonaldagen står i sterk kontrast til hvordan kvinner kler seg ellers i året. Kan hende er det mer kulturlig enn naturlig at bunaden står i en så sterk kjønnstradisjon?